2004年度 映像
塩田悠地「Root]
Hyperscratch ver.12
Prix Ars Electronica-International Competition of Cyberarts 2003, Honorary Mention Interactive Art/OK Center, Linz, Austria
オーストリア、リンツ市で開催されたArs Electronica Cyber Art 2003、2003 Prix Gewinner: Interactive Art(アルス・エレクトロニカサイバーアート2003、アルス・エレクトロニカ賞インタラクティブアート部門)において、空間で手を動かすことによって480個のベルと光をコントロールする、参加型のインタラクティブインスタレーション。(幅5m,高さ2.2m, 奥行き5m、コンピュータ、LED、銅製ベル)
This is an interactive installation in which one can control light and sound
by moving one’s hand within a certain space.
There is an invisible three-dimensional interface before the participant. Within the interface are eight horizontal rows, five vertical rows at two levels, front and rear, of invisible switches 480 in total, which the participant can control by “touching” the switches which operate the light and sounds from a device in front. Before the participant is a frame 8′ in height, 13′ wide, and 10′ deep in which there are arranged again 480 (10/6/8) copper pipes with motors and light bulbs. As the participant “touches” the invisible switches the pipe which corresponds to that switch emits sound and a light comes on.
The movement of the hand is captured by cameras to the front and side of the participant and sent to the computer as location information through the Hyperscratch Controller (original device) after which it is converted into MIDI signals, which in turn by the MIDI relay driver turns the switch on or off, causing the light bulbs to turn off and on,and activate the motor to hit the copper pipe to make sounds.
This endeavors to develop an interface which anyone can operate at will, freely in a three-dimensional space, as well as produce such an interface which emits light and sound.
The interface exists within a three-dimensional space and enables the participant to operate the devices without using one’s hands; freely and unhampered. Furthermore, the objects to be operated are spread out in a three-dimensional space and provides the participant with a new experience, namely to operate a mechanized device in a separate place. The activated sound is not made by a computer but the sound of a copper pipe hit by a motor accompanied by a flashing light, and will be a refreshing change to the ears of people accustomed to hearing computerized or digitalized sound.Computers and digitalized equipment is used to detect hand movement and activate the light and sound, but is not seen by the participant. The theme of this object is the physical movement of the participant’s hand and the simple but meaningful sound of the copper pipe, and the light. This expresses and symbolizes my personal philosophy that computers andother high-tech equipment, as it supports our daily lives, should not have a strong visual presence.
アルス・エレクトロニカサイバーアート2003
アルス・エレクトロニカ賞インタラクティブアート部門オナラリーメンション
オーストリア・リンツ
Prix Ars Electronica-International Competition of Cyberarts 2003, Honorary Mention Interactive Art/
OK Center, Linz, Austria
http://archive.aec.at/prix/showmode/40161/
Art Rock 2004
2004年5月28日-30日
サンブリュー、フランス
http://www.foutraque.com/chronique_festival.php?id=903
https://www.letelegramme.fr/ar/viewarticle1024.php?aaaammjj=20040529&article=8095497&type=ar
ouest france Saint-Brieuc 28-30 Mai 2004
hikari-mandala
York International Festival of Digital Arts, Sightsonic Festival 2003
2003年10月16日-19日
Clifford’s Tower、ヨーク、イギリス
イギリス、ヨーク市で開催されたメディアアートフェスティバルYork International Festival of Digital Arts, Sightsonic Festival 2003の企画により、ヨーク市にある中世の古城、Clifford’s Towerで音と光による参加型のインタラクティブインスタレーション、HIKARI-mandaraの展示を行なった。DJ, snd (Mat Steel, Mark Fell)とのコラボレーション。
A site-specific light and sound installation
by Harou Ishii and snd
York International Festival of Digital Arts,
Sightsonic Festival 2003,
Clifford’s Tower, York, England
2003 10 16-19
A series of lights and speakers are placed around the walls of the tower coating it in patterns of light and sound. The work is best seen at dusk and throughout the night.
YORK LATE FINAL rEvening Press LOCAL NEWS 2003-10-16 thu.
2003年度展示計画CHEETAH展
2003年度写真課題
2003年度 夏MART展
カルナック(ブルターニュ、フランス)
シャルトル大聖堂(フランス)
いつまでいて飽きない、軽く明るいバイブレーションのあるところ。ステンドグラスが有名で光に満ちている。その昔、床の迷路模様を巡礼者はひざまずいて辿ったという。夕方の礼拝と聖歌がすがすがしい。
パーソナルなインターネットサーバの構築と映像配信の研究、及び人間の生活、意識に及ぼす影響についての研究
財団法人日比科学技術振興財団第6回助成研究成果論文集 生活環境向上のための研究報告書 vol.6
P1〜8
単著
2003年
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Hyperscratch ver.11
FIRECIRCLE ver.2 sound by snd
電子芸術国際会議ISEA2002名古屋[往来]
open-air media art “alternative moments”
2002年10月25日-30日
OASIS21、名古屋共同制作:snd(Mark Fell, Mat Steel)
名古屋市栄のOASIS21の水面上に直径約20mの円環状に32個の電球とスピーカーを配置し、光と音をコンピュータでコントロールする参加型のインタラクティブインスタレーション「FIRECIRCLE ver.2 sound by snd」を制作、展示した。(コンピュータ、コントローラー、MIDI-ライトインターフェース、電球、幅20m、高さ1.5m、奥行き20m)
“Firecircle ver.2” is an interactive installation work with sound and lights.
32 speakers and lights are placed on the 17 meter diameter tube.
The exhibit is limited to the time when dusk changes into night.
Outline
This is a work that controls the lights and sounds of 32 light bulbs and speakers, which are placed in a circle with a diameter of approximately 17-meters.
Exterior
This work consists of 32 sets of speaker boxes that have 16-centimeter diameter speakers and light bulbs inserted into them. These are evenly spaced to form a circle with a diameter of 17-meters. With these speakers and light bulbs, various sounds and light patterns are created, while running effects of the lights and sounds are also created. Light and sound always synchronize within the paired set of light bulb and speaker.
Interface
For this work, participants operate the sounds and lights by freely using a handheld controller. The controller has 4 dials that select the direction of movement and speed of the sounds and lights, the duration of the lights, their pattern, and the tone of the sounds. The operating interface is a generic revolving dial, which anyone can operate intuitively with just the touch of his/her hands. Therefore, the participants are not distracted with the operating system, and, instead, they can focus on the perception of the lights and sounds while operating. The revolving analogue dial provides a type of control that is seamless and subtle.
Installation site and hour
It is possible for this installation to be placed outdoors. In this particular context, it is preferred that the work be experienced during the hours between dusk and night. The ever-changing state of the sun and the expressions of the clouds become a background to the experience of the work and allow the participant to become a part of the natural landscape and time transition. According to the installation site, the size of this work can change from a diameter of about 8 meters to 20 meters.
System
The signal that is sent from the controller to the computer is converted to a MIDI signal and then converted to the electric signal with MAX4 that operates the on and off of the light bulbs and speakers. At the same time, with MSP4, the musical intervals and the tone are controlled in real-time. A speaker with its light on is creating sound. The intensity of the light changes according to the selected strength of the sound. Also, the
sound intensity changes with the speed of the light. If there is no operation with the controller for a period of time, it switches into an auto-play mode and the patterns and directions of the lights and tones change, automatically.
This work is a so-called Mandala that shifts in light and sound. A Mandala is a drawing with various diagrams, such as circles and squares, that is used in esoteric practices of Buddhism in countries like Japan and Tibet. It is clearly known, with the research of the psychologist, C.G. Jung, that Mandalas are closely connected to the human subconsiousness. In general, a Mandala is expressed as static, either two-dimensionally or three-dimensionally; however, it is said, in fact, that Tibetan monks and Jung see Mandalas as having movement. By way of sound and light, this installation expresses the psychological energy and dynamic movement that originally pertains to a Mandala. I hope that participants can enjoy a dynamic operation when freely controlling the lights and sounds of this 17-meter diameter circle.
ISEA2002(電子芸術国際会議2002名古屋)企画プログラム、野外メディアアート展、Alternative Moments『新しい瞬間』webサイト、フライヤー
名古屋市中区のOASIS21において、電子芸術国際会議 ISEA2002関連企画として、参加、体験型のメディアアート展のwebサイトをデザインした。
2002年10月25 日〜30日
OASIS21、名古屋
企画・開催:石井晴雄、前林明次
出品者:石井晴雄、櫃田珠実+吉岡俊直、前林明次、vokoi kazunovsky(ARch)、フォンブック・リミテッド
主催:電子芸術国際会議 ISEA2002名古屋実行委員会
協力:(株)地域計画建築研究所名古屋事務所
http://www.land-net.co.jp/~stone/am/am-e.html
11th International Symposium on Electronic Art 2002 / NAGOYA [Orai]Mediaselect2002 Program OASIS21:Sakae Park Public Media Art Program Alternative Moments
date :October.25(fri.)-30(wed.)
( Exhibition length and hours are different for each work)
place:OASIS21 (West side of AICHI ARTS CENTER,
1 Higashisakura Higashi-ku Nagoya, and NHK Nagoya Center)
access: Exit at SAKAE station of the Higashiyama-line and Meijo-line
artists: Haruo ISHII, Tamami HITSUDA,Toshinao YOSHIOKA, Akitsugu MAEBAYASHI and vokoi kazunovsky(ARch)
2002年 卒業制作
塩田悠地 「終の世界」
野外メディアアート展、Alternative Moments「新しい瞬間」
名古屋市中区のOASIS21において、電子芸術国際会議 ISEA2002関連企画として、参加、体験型のメディアアート展を企画・開催した。メディアアートをとおして地域において新たな体験と交流の活性化をめざした。
2002年10月25 日〜30日
OASIS21、名古屋
企画・開催:石井晴雄、前林明次
出品者:石井晴雄、櫃田珠実+吉岡俊直、前林明次、vokoi kazunovsky(ARch)、フォンブック・リミテッド
主催:電子芸術国際会議 ISEA2002名古屋実行委員会
協力:(株)地域計画建築研究所名古屋事務所
http://www.land-net.co.jp/~stone/am/am-e.html
11th International Symposium on Electronic Art 2002 / NAGOYA [Orai]Mediaselect2002 Program OASIS21:Sakae Park Public Media Art Program Alternative Moments
date :October.25(fri.)-30(wed.)
( Exhibition length and hours are different for each work)
place:OASIS21 (West side of AICHI ARTS CENTER,
1 Higashisakura Higashi-ku Nagoya, and NHK Nagoya Center)
access: Exit at SAKAE station of the Higashiyama-line and Meijo-line
artists: Haruo ISHII, Tamami HITSUDA,Toshinao YOSHIOKA, Akitsugu MAEBAYASHI and vokoi kazunovsky(ARch)
2002年度展示計画MART展
2002年度写真課題
デビルズアロウ(イギリス)
ヨークからバスに揺られてやっとたどり着く。
美しいメンヒル。
FIRECIRCLE ver.1
アートポート2001、Digital Agito
2002年9月
アートポート2001、名古屋
円環状に並べられた約32個の電球の光とスピーカーによる音をコンピュータでコントロールする参加型のインタラクティブインスタレーション、「FIRECIRCLE ver.1」を制作、展示した。(コンピュータ、コントローラー、MIDI-ライトインターフェース、電球、幅3m、高さ0.1m、奥行き3m)
「小国寡民 ’a small country’」
Animation & Single Channel Video Art Festival “Move on Asia”(於+Gallery、愛知県)
Animation & Single Channel Video Art Festival “Move on Asia”(於名古屋芸術大学Art & Design Center)
Animation & Single Channel Video Art Festival “Move on Asia”(於remo、フェスティバルゲート、大阪市)
Animation & Single Channel Video Art Festival “Move on Asia”(於SBS放送、ソウル、韓国)
Animation & Single Channel Video Art Festival “Move on Asia”(於Space Loop、ソウル、韓国)
Move on Asia Video Art in Asia 2002 to 2012(於ZKM Museum of Contemporary Art、カールスルーエ、ドイツ)
老子の詩をテーマとして、8mmフィルムによる身近な風景を撮影した映像と環境音楽による映像作品シリーズ「小国寡民 ’a small country’」を制作した。本映像作品はインターネットのサーバ上にアップされ、インターネットがパーソナルなツールになりつつある時代において、インターネット上のパーソナルな環境で鑑賞されることを前提とした映像として、内容も身近な風景や出来事などのパーソナルなテーマを扱っている。なおこの作品は国内外において巡回展示された。
http://www.moveonasia.net/tc/category/Artist/2004
5分29秒
http://www.moveonasia.net/
https://docplayer.es/8489092-Move-on-asia-the-end-of-video-art-2a-planta.html